Dette må du gjøre i Valencia

Etter fire hektiske dager i vakre Valencia er jeg fylt med reisetips jeg vil dele med deg. For selv om de ikke tilbys direktefly fra Norge til Valencia er byen absolutt verdt et besøk. På under to timer med tog nordover fra Alicante, er du er på plass midt i sentrum av den romantiske byen.  Hovedsakelig var jeg i byen for å løpe kveldsløpet Nocturna Valencia som er et 15 kilometer løp gjennom byen der alle kan delta. Jeg har aldri løpt noe lignende tidligere, men det var overraskende gøy, og ikke nok med det, jeg gjennomførte hele løpet! Gatene var fylt med feststemte innbyggere som spilte trommer og heiet oss frem. I tillegg til løpet rakk jeg selvsagt over er rekke turistattraksjoner, og under har jeg samlet de jeg syns er verdt et besøk:

Dette må du gjøre i Valencia:

Sykle i parken!

Lei sykkel og rull gjennom den kilometer lange parken med lekeplasser, sportsarenaer, cafeer og treningsanlegg. Her kan du bruke en hel dag med forskjellige aktiviteter eller bare slappe av på gresset og se på folk. Parken er perfekt både for forelskede par og på familieferie med småbarn. Her finner man noe for absolutt alle. man kan også bestille guidet sykkeltur hvor du også sykler gjennom gamlebyen og ned på stranden for et deilig bad.

 

City of arts and Sciences

I den ene enden av parken som strekker seg gjennom hele byen ligger det store komplekset, City of arts and Sciences, som var Spanias mest besøkte kompleks i 2014. Her finner du en rekke museum, IMAX-kino og Europas største akvarium. Det er enormt stor og utrolig gøy å gå rundt se på arkitekturen. Selve aktivitetene vil jeg si er mer for barn, men det er absolutt verdt en tur innom.

Horchata-smaking på Colon Markedet

Denne forfriskende drikken er laget av vann og tigernøtter, og selges ved en rekke boder rundt om i byen. Ta også turen innom det enorme markedet i byen med fersk frukt, grønnsaker, fisk og kjøtt. Bare å gå rundt der er en opplevelse i seg selv.

 

Albufera naturreservat

Bare 10 kilometer sør for bye ligger den lille landsbyen med et vakkert naturreservat. Kjør elvebåt langs sivet og se på de små bryggene som dukker opp i vannskorpene rundt. Avslutt med Paella lunsj på Mateu restaurant med de lokale innbyggerne.

Bioparc Valencia

Dyrehagen i Valencia ligger i motsatt ende av den lange parken. Avslutt dagen her etter at morgenrushet med turister og andre besøkende har gitt seg. Parken tar for seg alle delene av Afrika og jeg vil absolutt anbefale en guidet tur med en av de ansatte som gir besøket til en enda bedre opplevelse.

 

  

Her er bildene fra resten av turen:                                                   

#Denne turen var betalt av turistkontoret i Valencia – meningene er mine egne.

One thought on “Dette må du gjøre i Valencia

Legg igjen en kommentar

