Pølsetur fra Berlin til München!

Full av pølser og nye inntrykk og opplevelser fra Tyskland er jeg nå tilbake i Norge. En ukes pølsetur fra Berlin til München med markeder og god mat i frisk høstluft var virkelig en opplevelse. Jeg må si at å reise med tog i Tyskland var overraskende enkelt og behagelig. Målet med turen var å oppleve den tyske tradisjonen rundt pølser og å smake så mange pølser som mulig.

Vi startet i Berlin, Curry Wurstens hjemsted, med overnatting på Best Western Hotel.  Turen gikk raskt til Curry Wurst museumet hvor vi fikk smake tre typer Curry Wurst før vi syklet gjennom Berlin i tre timer med Berlin On Bike, en guidet tur med flere pølsestopp. Berlin er virkleig flott fra sykkelsetet og siden det er såpass flatt trenger man ikke anstrenge seg så mye heller.

Oppholdet i Berlin var kort og dagen etter  gikk turen videre med tog til Wimar etter en deilig hotellforkost. I Weimar var det denne helgen er stor løkfestival med nærmere 300 000 besøkende så det vrimlet av mennesker og lekre dekorasjoner med løk. Osen fra de deilige matstandene fylte gatene og vi fikk smake på vår første Thuringian wurst. Jeg må innrømme at disse smakte mye bedre enn Curry Wurst. Vi fikk også smake løk-kake. Ikke min favoritt akkurat, men da har jeg prøvd det også. Forutenom pølsene er dette markedet virkelig verdt et besøk. Det holdes flere konserter hele helgen og det er folkefest i gatene blant både store og små. Vi var kun på markedet noen timer før vi skulle videre med tog til Erfurt og overnatte på Best Western Plus Hotel Excelisior. Den kvelden ble middagen på en tradisjonell tysk restaurant i Erfurt. Selv gikk jeg for salat denne kvelden da pøler hver dag er ganske tung kost etterhvert.

Vi har fortsatt Erfurt som base og bort på samme hotell, men dagen etter reiste vi til Arnstadt for å besøke Bratwurstmuseumet og ikke minst, få hilse på pølsekongen selv. Det var en utrolig frisk morgen med rim på bakken og strålende sol. Inne på museumet ble vi møtt av sønnen til eieren som guidet oss gjennom hvordan pølsene lages og vi fikk også selv være med å lage pølser. Det som overrasket meg mest var hvor rent innhold det faktisk er i de. Kun rent kjøtt og krydder. Ikke noe reste-pølser som i Norge. Etterpå grillet vi pløsene sammen med Pølsekongen og spiste de sammen med deilig tilbehør av potetsalat, brødsalat og grønnsaker. Siden det etterhver hadde blitt så fint vær og vi hadde god tid kjørte vi en tur for å se på tre slott som lå på små høyder rundt byen før vi dro på ølsmaking på Arnstadts eget bryggeri. Begge steder ble vi møtt med utolig gjestfrihet og jeg anbefaler virkelig begge steder.

Dagen etter rakk vi en guidet tur rundt i Erfurt med varm kakao i hånden. Vi var på sennepsmaking og spiste lunsj på Faust Food. Dette stedet var utrolig stilig. En innegrill med ferske råvarer hvor alle salgs folk kommer for å spise lunsj med uteklær på.

Neste dag startet i Nurenberg på BEST WESTERN Hotel Nürnberg City West hvor vi

Turen er et samarbeid med German National Tourist Office, Best Western Hotels, DB Bahn ogNordic Travel Bloggers.

Fotballtur i Tyskland

Når du først er i München bør du absolutt kombinere med en fotballtur med vennegjengen. Her har du linken til billetter og oversikt over kampene i Bundesligaen.  Der finner du de beste prisene til Bayern München-kampene. Velg en kamp for å få mer informasjon og den komplette listen med billettpriser.